Monday, September 27, 2010

Renungan

Kini aku dan suami sudah pun memasuki usia emas.Kini tugas kami memantau anak anak remaja kami pula.Sepertimana aku dengan anak-anak buah begitu jugalah dengan anak-anakku,selalu dipesan dan perlu ditegur.Hidup ini ada hukum hakamnya, ada batasannya.
Aku lega sedikit kerana anak-anak telah dewasa, tidak lagi riuh dengan tangisan kecil anak-anak,ragam-ragam mereka tapi tugas kami masih belum
selesai mendidik mereka untuk mendapat kebaikan dunia dan akhirat.
Diwaktu yang terluang ini jugalah kami ingin menambah bekalan akhirat kerana selama ini telah banyak nikmat dunia yang telah kami kecapi.Alhamdulilah..Syukor kepadaMu Ya Allah...
Sekarang kebanyakan anak-anak buahku telah punya keluarga sendiri.Kini fahamlah mereka kenapa ada masanya aku garang, ada masanya aku berlawak.Sebenarnya aku ikhlas menyayangi mereka.

Aku bahagia sekali dengan adanya ramai kaum keluargaku.Hubungan kekeluargaan kami rapat.Andai dulu aku yang memantau mereka,kini mereka pula memantau kami.Ada masa terluang mereka datang menjenguk dan bertanya khabar.Itulah sebahagian dari kebahagiaanku.Keikhlasan kasih sayang yang diberikan di balas dengan kasih sayang juga.Kasih sayang mereka menceriakan hidup ini.Terima kasih kalian....

Hidup ini seperti roda...Ada masa kita gembira di atas..ada masa kita tersepit di bawah...Itu lah ujian yang Allah bagi untuk kita...untuk meningkat darjat kita atau untuk menghapuskan dosa-dosa kita.Bersangka baiklah kita kepadaNYA..kerana Allah menguji kita setakat yang kita mampu.
Andai diuji mohonlah kepadaNya ketabahan dan jalan keluar...Sesungguhnya Allah Maha Mendengar...Dia suka mendengar rintihan hambaNya..Walau sekecil mana pun masaalah kita..panjatkanlah doa ikhlas kepadaNYA...Insyaallah...
Mungkin kita terleka..maka Allah ingin memperingatkan...kerana DIA menyayangi kita...Oleh itu janganlah kita terlalu berkeluh kesah...bukan tak boleh langsung bersedih...tetapi...berlapang dada...

No comments:

Post a Comment